08.09.11:

Er det vigtigt at spise morgenmad? NV-forløb om mad

I år har fagene biologi og kemi valgt, at naturvidenskabeligt grundforløb skal handle om noget, alle har en mening om: Mad. 

Hvordan undersøger man egentlig, hvad der er sund mad? Hvordan får man forsøgspersoner til at spise forskellig kost, som man vil sammenligne? Hvordan kan eksperimenter i laboratoriet bruges i den forbindelse? Hvordan tilrettelægger og udfører man selv en god undersøgelse i det små?

Eleverne har arbejdet meget med kulhydrater i kemi, og i biologi har vi fulgt op med en stor undersøgelse af morgenmadens effekt på blodsukker.

Fem klasser mødte fastende – og sultne – op kl. 8, fik målt blodsukker, og alle på nær kontrolpersonerne gik ud på fællesarealerne og spiste enten havregryn med mælk eller havregrød. Så lavede man en koncentrationstest, der skulle vise, om de, der havde spist, var bedre til at koncentrere sig end dem, der var kontrolpersoner uden morgenmad. Kl. 9 fik alle igen målt blodsukker, og nu er det spændende, om de, der havde dynget godt med sukker på, fik et lavere blodsukker, end de mødte op med.

Når man spiser meget sukker, udskilles store mængder insulin, som sender blodsukkeret over i cellerne. Man får et kæmpedyk i blodsukker og bliver sulten igen. Havregrøden skulle gerne give et meget stabilt blodsukker, og grynene også.

Biologilærer Lisbeth Kusk Madsen

Se nogle billeder fra NV-morgenmaden