26.09.14:

Tanker fra Kina

Risskov Gymnasiums linje for erhvervsøkonomi og samfundsfag er på studietur til Kina. Turen har for Emma Thusgård i 3.F været en indfrielse af mange måneders venten og en tur, hvor hun fik lov at opleve, hvordan det er at være hvid og dansker i Kina, men mest af alt, hvor hun fik gode venner på den anden side af verden.

Af Emma Thusgård, 3.F

Efter mange måneders ventetid sidder vi, 3.F fra Risskov Gymnasium, endelig i Kina. Forventningerne har været høje og de bange anelser mange, men efter cirka syv dage i Beijing og Harbin, må jeg sige, at Kina har imponeret mig.

Det er fantastisk endelig at være på studietur endda i Kina. Fantastisk at vi har fået venner på den anden side af jorden. Det er sjovt at være hvid og skandinavisk i Kina både om dagen, men særdeles også i nattelivet. Udmattende, fordi vi har et stramt program, især fordi vores kinesiske venner skal møde på skolen klokken 7 og har fri klokken 17. Til sidst er det udfordrende, fordi det er en totalt anderledes kultur, hvor vi bliver sat på prøve i forhold til maden, mennesker, sprog, opførsel og meget mere.

Oplevelser i Beijing
Studieturen startede efter næsten 24 timers rejse fra Århus Hovedbanegård til København til Qatar og til sidst til Beijing, hvor vi endelig ankom til Jade Hotel i centrum af hovedstaden midt på eftermiddagen kinesisk tid. Første aften tog vi en lille rundtur i det omkringliggende kvarter og derefter aftensmad på hotellet

Den første dag i Beijing, så vi på egen hånd Den himmelske Fredsplads, Den Forbudte By og Museum of China. I sær den forbudte by var interessant, da vi for alvor fik mødt den kinesiske befolkning. Det gik op for os, at vi som europæiske turister var en næsten lige så stor en seværdighed som selve seværdigheden. Kinesiske besøgende prikkede os konstant på skulderen for at få et billede med os med Mao i baggrunden.

Resten af dagen stod vi selv for at planlægge. Nogle tog mod Silkemarkedet for at bestille skræddersyede jakkesæt, mens andre tog på shopping eller udforskede de nærliggende bygninger.

Dag to og dag tre stod på sightseeing, og efter en god time i bus nåede vi frem til den Kinesiske mur. Ingen af os havde forestillet sig de hundredevis af trapper, som første os op til udsigtsposten, også selvom det undrede os, at guiden tog liften op til toppen i stedet for at følges med os. Uanset mængden af trappetrin, var turen på muren nok det flotteste jeg har set på denne tur, og på muren fik vi udsigten ud over byen og smuk landskab.

På dag tre så vi Himmeltemplet. Inden man når ind til selve templet går man igennem et stort park område, hvor kinesiske mænd, kvinder, børn og unge lavede alle mulige forskellige slags kinesiske aktiviteter. For eksempel, så vi pardans, yoga, et fodboldlignende spil spillet med en 'fjerbold' og meget andet. Mange af os deltog i legende, hvilket var virkelig sjovt.

Mandag var vores sidste dag i Beijing inden turen gik til Harbin. Her besøgte vi den danske ambassade og virksomheden TC Group, som har hovedkontor i Risskov. Det var virkelig spændende at høre om, hvordan det er at være dansker i Kina som ambassade, virksomhed og privatperson.

Denne dag husker jeg særligt godt, da der var virkelig meget forurening i luften. Vi kunne ikke se de store bygninger længere fremme og det krillede i hals og nogle fik ondt i øjnene. Det var vildt at opleve det meget omtalte problem med forurening i Kina.

Harbin og den sidste del af rejsen
Vi har nu været i Harbin i det nordøstlige Kina siden i tirsdags. Toget fra Beijing til Harbin varede cirka 7,5 time med en fart på cirka 240 km i timen det var vildt. Vi har nu sovet hos vores værtsfamilier i to nætter og har en enkelt tilbage inden vi skal tilbage til Beijing og hjem til Danmark lørdag aften.

For mit eget vedkommende har det indtil nu været en helt fantastisk, sjov, udmattende og udfordrende tur. Men selvom jeg ikke vil bytte denne tur for noget som helst i verden, bliver det godt at komme hjem til Danmark og alt det kendte igen.