Gå til hoved-indhold

Grønt Gymnasium i Risskov

Risskov Gymnasium er som nykåret Grønt Gymnasium med i front for bæredygtigt Aarhus. Som det eneste gymnasium i Aarhus Kommune har Risskov Gymnasium nu Friluftsrådets grønne flag for sin indsats med klimavenlige og bæredygtige miljøtiltag på skolen og i undervisningen.

Onsdag d. 11. oktober 2017 overrakte Kristian Würtz, rådmand for Teknik og miljø i Aarhus Kommune, Friluftrådets grønne flag til hele Risskov Gymnasium. Såvel elever som ansatte på gymnasiet har spillet en vigtig rolle i arbejdet, som koordineres, igangsættes og tilrettelægges i skolens miljøråd.

Forud for det grønne flag ligger foreløbig et års ihærdigt arbejde med tiltag, der skal skabe bevidsthed hos skolens elever om behovet for bæredygtighed og klimavenlighed. Blandt andet plantes æbletræer, der arbejdes med indsamling af genbrugsflasker, eleverne har arrangeret tøjbyttedag med fokus på genbrug, kantinen arbejder på at bruge flest mulige økologiske råvarer, der arbejdes på at begrænse energiforbruget, og der er sat gang i et udviklingsarbejde med at gøre skolens udearealer såvel bæredygtige som mere indbydende og brugbare i hverdagen. Og det blot nogle af de konkrete tiltag, der er arbejdet med i det forgangne skoleår for at opnå titlen som Grønt Gymnasium. Derudover er der blevet arbejdet med bæredygtighed og klima i forskellige fag – ikke mindst biologi og naturgeografi. For fortsat at kunne kalde sig Grønt Gymnasium, arbejder elever og ansatte på Risskov Gymnasium videre med at gøre skolen grønnere, og der bliver blandt andet set på muligheden for at optimere bygningerne yderligere i retning af mindre energiforbrug, ligesom der fx drømmes om solpaneler på taget.

Af flere grunde prioriteres klima og bæredygtighed på Risskov Gymnasium. Først er fremmest er der et stort behov for, at alle gør noget ved klodens klimaproblemer. Dernæst er det er det også skolens opgave at klæde eleverne på til at gøre noget ved disse problemer – det er en vigtig del af gymnasieelevernes dannelse. Og selvom det er små ting, Risskov Gymnasium kan bidrage med i forhold til globale klimaproblemer, så ligger det skolen på sinde at skabe opmærksomhed om, hvad den enkelte kan gøre for at bidrage. Som en elev fra skolens miljøråd udtalte efter et energitjek med Ung Energi: ”Når jeg hører, hvad vi kan gøre på skolen, så tænker jeg også over, hvad jeg kan gøre derhjemme.”

Grønt Flag-ordningen er en ordning under Friluftsrådet, som uddeler Grønt Flag til ikke bare gymnasier, men også folkeskoler, hvis skolerne lever op til Friluftsrådets krav om miljøbevidsthed og bæredygtighed. Det kræver bl.a., at skolen har et miljøråd med repræsentanter fra alle skolens grupper (elever, lærere, teknisk/administrativt personale og ledelse), at en del af undervisningen på skolen har fokus på bæredygtighed, klima og miljø, at der er bæredygtighedstiltag på skolen for at nævne nogle af kravene. Man kan læse mere om ordningen på Friluftsrådets hjemmeside HER

TV2 østjylland om Grønt Gymnasium

Tale ved rådmand Kristian Würtz