Gå til hoved-indhold

Tysk sprogdiplom

Risskov Gymnasium har siden 2022 været certificeret sprogdiplomskole og tilbyder skolens elever helt gratis at tage et tysk sprogdiplom – ”Deutsches Sprachdiplom der Kultusministerkonferenz”, som er et officielt tysk sprogcertifikat fra de tyske uddannelsesmyndigheder og udenrigsministeriet.

Prøven består af fire dele: Lytteforståelse, læseforståelse, en fri skriftlig del og en mundtlig prøve. Sprogdiplomet attesterer bestemte niveauer af kendskab til det tyske sprog i verden over. Som elev med tysk på B-niveau kan man tage sprogcertifikatet DSDI. Har man tysk på A-niveau, har man mulighed for at tage både DSDI og DSDII. Det svarer til hhv. B1- og B2-C1-niveau på den internationale skala.

Man dumper ikke en sprogdiplomprøve, men får på et bevis påskrevet det niveau, man som elev er på. Sprogdiplomerne kan man fx bruge i forbindelse med jobansøgninger, og/eller hvis man skal søge ind på udenlandske universiteter. Undervisningen i sprogdiplomet er en integreret del af den almindelige undervisning og en rigtig god øvelse til den danske studentereksamen i tysk.

Som tysk sprogdiplomskole er Risskov Gymnasium desuden med i et netværk af andre skoler fra hele verden, hvor eleverne fx har mulighed for at deltage i forskellige fysiske workshops og virtuelle samtalecaféer, hvor man får øvet sit mundtlige tysk sammen med unge fra andre lande.